اسرائیل سه‌شنبه ۱۷ آوریل، جزئیات آن‌چه که «فعالیت نیروی هوایی سپاه پاسداران در سوریه» نامید را منتشر کرد؛ فعالیتی که شامل هواپیماهایی مسافربری هم می‌شود که گمان می‌رود در انتقال اسلحه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اعلام تهدیدی تلویحی از سوی اسرائیل مبنی بر احتمال هدف قرار دادن نیروی هوایی ایران در سوریه در صورت بالا گرفتن تنش، توصیف شد.

ایران همچون دو متحدش دولت سوریه و روسیه، اسرائیل را عامل حمله هوایی ۹ آوریل به فرودگاه نظامی تی فور در سوریه می‌داند. در این حمله، دستکم ۱۴ تن کشته شدند که ۷ تن از آن‌ها، از نیروهای سپاه پاسداران ایران بودند. مسئولان ایرانی تهدید به انتقام گیری از اسرائیل به خاطر این حمله کردند.

رسانه‌های اسرائیلی سه‌شنبه، تصاویری ماهواره‌ای و نقشه‌هایی متعلق به ۵ پایگاه هوایی سوری منتشر کرده و گزارش دادند که از این پایگاه‌ها، برای استقرار هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای باربری ایرانی استفاده می‌شود.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین از سه فرمانده بلندپایه سپاه پاسداران ایران نام بردند که مظنون به نظارت بر پروژه‌های مشابهی همچون واحدهای موشکی هستند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید صفحه تلگرامی ما را عضو شوید  

شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و سایت‌های خبری اسرائیلی می‌گویند این اطلاعات را از ارتش اسرائیل دریافت کرده‌اند. اما سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار نظر در این باره، امتناع کرد.

یک مقام مسئول امنیتی اسرائیلی که خواسته نامش فاش نشود اما در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «سازمان دفاعی اسرائیل، نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران را نهادی می‌بیند که بنا بر تهدیدهای ایرانی مبنی بر پاسخگوی به حمله به تی فور، قصد دارد به اسرائیل حمله کند».

این مقام مسئول اسرائیلی از بیان جزئیاتی بیشتر در این باره خودداری کرد.

در همین حال رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که در سایه تنش اخیر با ایران بر سر سوریه، نیروی هوایی اسرائیل، برنامه خود را برای ارسال هواپیماهای اف-۱۵ به منظور مشارکت در مانور «رد فلاگ» در آمریکا که ۳۰ آوریل آغاز خواهد شد، لغو کرد.

در همین زمینه، رونی دانیل گزارشگر نظامی شبکه تلویزیونی اسرائیلی ماکو گفت گزارش‌های منتشر شده حاوی پیامی به ایران است مبنی بر این‌که «هر آن‌چه در سوریه انجام می‌دهید، برای ما کاملا آشکار است و اگر به تحرکی علیه ما (برای پاسخ به حمله تی فور) دست بزنید، این مواضع به شدت آسیب خواهند دید».

دانیل ادامه داد که اسرائیل برای مقابله با حملات موشکی یا حمله با هواپیماهای بدون سرنشین از سوی ایران که از خاک سوریه صورت گیرد، کاملا آماده است.

تا کنون سپاه پاسداران ایران یا دولت سوریه، هیچ واکنشی به این گزارش‌ها، نشان نداده‌اند.